onsdag, oktober 10, 2012

Kvinnan med de tusen ansiktena

Jag tog mig äntligen för att börja sortera lite bland fotona i iPhoto på laptopen. En bra sak är igenkänning av ansikten som man ska kunna 'lära' programmet efter att själv ha skrivit in på några vilka det är som syns på bilderna. Ett smidigt sätt att sen söka bilder på en viss person. Det tar dock en liten stund att lära den ansikten, vissa längre än andra, tydligen.

Att den har svårt att skilja på mina yngre bröder är ingen chock; de är ganska lika, speciellt när man går tillbaka i tiden en bit. Men det gick ändå ganska fort. Även syskonbarnen, som kanske är de som ändrats mest då de gått från att ha varit nyfödda upp till tonåren i vissa fall, lärde den sig förvånande snabbt. Men en person har den uppenbara problem med; mig. Den föreslår i stort sett vilket namn som helst. Allt från mina bröder till min svåger och andra personer som inte är blodrelaterade till mig. Ytterst märkligt. Vad är det för fel på mitt ansikte? Har jag verkligen så många olika utseenden?

Sen att den ville ha det till att vännen Ulrika var andra vännens make Ulf ett par gånger var ju hysteriskt kul...

1 kommentar:

Unknown sa...

Ha, jo Ulrika och Uffe är ju otroligt lika.